کاتالیزور ماشین چیست؟

کاتالیزور ماشین چیست؟

وقتی موتور خودرو روشن است و کار می‌کند، دود و گازهای آلاینده زیادی تولید می‌کند که به آن‌ها گازهای گلخانه‌ای می‌گویند. انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب آلودگی هوا می‌شود و در نهایت به محیط‌زیست و سلامت انسان ضرر می‌رساند. اما از دهه ۱۹۷۰ میلادی سازمان محیط زیست، کارخانه‌های خودروسازی را موظف کرد تا بر روی خودروهای تولیدی خود، قطعه‌ای به نام کاتالیزور را نصب کنند. اگر می‌پرسید کاتالیزور ماشین چیست؟ باید بگوییم، قطعه‌ ای است که در ابتدای سیستم اگزوز ماشین نصب می‌شود و وظیفه تصفیه گازهای آلاینده موتور خودرو و تبدیل آن‌ها به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر را برعهده دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد کاتالیزور خودرو  و تعمیر کاتالیزور به طور مفصل صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

کاتالیزور ماشین چیست؟

وظیفه کاتالیزور ماشین چیست و چگونه کار می‌کند؟

وظیفه کاتالیزور این است که مانع از انتشار گازهای آلاینده موتور خودرو در محیط‌ زیست شود و آن‌ها را به گازهایی بی‌خطر یا کم‌خطر تبدیل کند. کاتالیزور خودرو در ساختار خود یک شبکه لانه زنبوری دارد که از فلزات گران بها مانند رودیوم، پالادیوم یا پلاتین ساخته شده‌اند. دلیل استفاده از این فلزات در کاتالیزور ماشین چیست؟ این فلزات نقش کاتالیزور را ایفا می‌کنند و با تسریع واکنش شیمیایی، ترکیبات مضر گازهای خروجی موتور را به گازهای ایمن تبدیل می‌کنند.

گازهای خروجی موتور از لوله ورودی کاتالیزور خودرو وارد می‌شوند و روی سطح شبکه لانه زنبوری که نقش کاتالیزور را برعهده دارد، دمیده می‌شوند. در این هنگام یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که آلاینده‌ها را از هم جدا می‌کند و به گازهای کم‌ضرر تبدیل می‌کند. پس از این مرحله، گازهای ایمن از طریق لوله خروجی کاتالیزور که به لوله اگزوز خودرو متصل است، به بیرون هدایت می‌شوند.

کاتالیزور کجای ماشین است؟

اگر می‌خواهید بدانید که محل قرارگیری کاتالیزور کجاست، باید گفت که کاتالیزور بخشی از سیستم اگزوز خودرو است که در زیر خودرو در مسیر اگزوز و جلوی صدا خفه‌کن قرار دارند. به زبان ساده‌تر اینکه، کاتالیزور پس از دهانه خروجی موتور نصب می‌شود و پس از آن خروجی اگزوز خودرو قرار می‌گیرد. اگر به زیر خودرو نگاه کنید، به‌راحتی می‌توانید کاتالیزور ماشین را ببینید.

کاتالیزور کجای ماشین است؟

کاتالیزور از چی ساخته شده است؟

آیا می‌خواهید بدانید مواد و قطعات داخلی کاتالیزور ماشین چیست؟ کاتالیزور معمولاً از پلاتین یا فلزی مشابه آن مانند رودیوم یا پالادیوم ساخته شده است. گازها از طریق شبکه لانه زنبوری سرامیکی یا فلزی که در داخل محفظه مبدل کاتالیزور قرار دارد، جریان می‌یابند. سطوح شبکه لانه زنبوری با فلزاتی پوشیده شده است که هرکدام وظایف خاصی در کاهش انتشار گازهای آلاینده دارند. دو نوع اصلی ماده کاتالیزوری وجود دارد که ممکن است در کاتالیزور خودرو بکار رفته باشد.

  • کاتالیزورهای کاهشی: این مواد با حذف اکسیژن، به کاهش آلودگی اکسید نیتروژن کمک می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن به گازهای نیتروژن و اکسیژن تجزیه می‌شوند که بی‌ضرر هستند.
  • کاتالیزورهای اکسیداسیون: آن‌ها برای تبدیل مونوکسید کربن به دی‌اکسید کربن از طریق فرآیند معکوس افزودن اکسیژن استفاده می‌شوند.

همچنین در نزدیکی مبدل کاتالیزور، یک سنسور اکسیژن قرار دارد که به واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) اطلاع می‌دهد که چقدر اکسیژن در گازهای خروجی اگزوز وجود دارد. این مکانیسم به خودرو کمک می‌کند تا با نسبت هوا به سوخت کارآمدتر کار کند و به موتور اجازه می‌دهد تا اکسیژن کافی برای تکمیل فرآیند اکسیداسیون کاتالیزور را تامین کند.

تفاوت کاتالیست و کاتالیزور چیست؟

در واقع کاتالیست و کاتالیزور هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو یکی هستند. کاتالیزور یک کلمه فرانسوی است، در حالی که کاتالیست یک کلمه انگلیسی است. ما در ایران بیشتر از کلمه کاتالیزور استفاده می‌کنیم.

مزیت کاتالیزور ماشین چیست؟

شاید هنوز هم با همه توضیحات گفته‌شده پیش خود بگویید که «کاتالیزور به چه دردی میخوره؟» کاتالیزور یکی از قطعات حیاتی خودروها به شمار می‌آید که بدون آن‌، محیط‌زیست با یک فاجعه عظیم روبرو می‌شود و جان انسان‌ها در برابر یک خطر جدی قرار می‌گیرد.

آیا می‌دانید فایده کاتالیزور ماشین چیست؟ مبدل کاتالیزور به‌طور خاص برای کاهش آلودگی‌های مضر ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی مبتنی بر هیدروکربن در خودروها اختراع شد. مطالعات نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند انتشار هیدروکربن را تقریباً تا ۸۷ درصد، مونوکسید کربن را تا ۸۵ درصد و اکسید نیتروژن را تا ۶۲ درصد در طول عمر مفید خود کاهش دهند. طول عمر یک کاتالیزور معمولا برابر با عمر مفید خود است.

کاتالیزور چیه؟

انواع کاتالیزور ماشین چیست؟

پنج نوع مبدل کاتالیزور وجود دارد:

  • دوطرفه: کاتالیزور دوطرفه که تا قبل از سال ۱۹۸۱ برای خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار می‌گرفت، فقط کاتالیزورهای اکسیداسیون دارند که به تبدیل مونوکسید کربن به دی‌اکسید کربن کمک می‌کنند. در این فرآیند، هیدروکربن‌ها که شامل سوخت خام و نیمه‌سوخته هستند، به دی‌اکسید کربن و آب تبدیل می‌شوند. موتورهای دیزلی از کاتالیزورهای دوطرفه استفاده می‌کنند.
  • سه‌طرفه: از سال ۱۹۸۱ مبدل کاتالیزوری سه‌طرفه برای خودروهای بنزینی بکار گرفته شد. این مبدل مانند مبدل دوطرفه است که با افزودن یک کاتالیزور کاهشی که برای تبدیل اکسیدهای نیتروژن به گازهای نیتروژن و اکسیژن استفاده می‌شود، عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.
  • سرامیکی: کاتالیزورهای سرامیکی از یک شبکه لانه زنبوری که جنسی از سرامیک دارد، ساخته شده‌اند. سطح سرامیک، پوشیده از آلیاژ پلاتین – ایریدیم است. مشکلی که این کاتالیزورها دارند این است که با کوچکترین ضربه، شبکه لانه زنبوری آن‌ها خرد می‌شود و دیگر قابل استفاده نیستند. همچنین غباری که از سرامیک داخل این کاتالیزورها ایجاد می‌شود، گاهی اوقات ممکن است به وارد محفظه احتراق نفوذ کند و در عملکرد موتور، اختلال ایجاد کند.
  • فلزی: کاتالیزورهای فلزی کاملا مطمئن و قدرتمند هستند. آن‌ها می‌توانند تنش‌های مکانیکی قوی‌تری را تحمل کنند و شبکه لانه زنبوری آن‌ها از ویژگی ارتجاعی بهتری برخوردار است. اما این نوع مبدل‌ کاتالیزور، معایبی نیز دارد. به‌عنوان مثال، سوخت بی‌کیفیت، باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. همچنین روغن و ضدیخ اگر در آن نفوذ کنند، موجب خرابی کاتالیزور می‌شوند و رانندگی آرام و در مسافت‌های کوتاه اگر به‌صورت مداوم باشد، ممکن است در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. تیم حرفه‌ای و باتجربه ما با استفاده از تجهیزات پیشرفته می‌تواند، کاتالیزور خودروی شما را با بهترین کیفیت و با مناسب‌ترین قیمت شستشو دهد تا مثل روز اول، بالاترین کارایی را داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
  • اسپرت: کاتالیزور اسپرت در مقایسه با کاتالیزورهای سرامیکی و فلزی، کیفیت و کارایی بیشتری دارد. این نوع کاتالیزور باعث می‌شود که توان خودرو بین ۷ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. اما برای خرید چنین کاتالیزوری باید پول زیادی بپردازید.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که کاتالیزور ماشین چیست، کجای ماشین قرار گرفته، از چه چیزی ساخته شده و کارایی آن در خودرو چیست. کاتالیزورها نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند و یک گام اساسی در مسیر کاهش آلودگی خودروها هستند. اما آن‌ها ممکن است در اثر عوامل مختلف، کارایی خود را از دست بدهند و نیاز به سرویس و شستشو داشته باشند. اگر احساس می‌کنید، کاتالیزور خودروی شما مانند سابق، کار نمی‌کند و کارایی لازم را ندارد، با ما تماس بگیرید تا تیم آموزش دیده و باتجربه ما، طیف گسترده‌ای از خدمات تعمیر کاتالیزور را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما ارائه دهد.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 0 / 5. شمارش آرا 0

اولین نفر برای رای دادن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس